STATISTICA Analýza sekvencí, asociací a propojení (SAL) je navržena pro uspokojení potřeba klientů v medicínské péči, bankovnictví, pojišťovnictví či pro obchodní řetězce. Jedná se o implementaci speciálních algoritmů pro extrakci pravidel z datových souborů (databází), úlohu lze také obecně charakterizovat jako analýza nákupního koše. Může být použit pro tvorbu modelu stejně jako na nasazení modelu na nová data. Vysoce účinný je rovněž ve spojení s možnostmi STATISTICA Data Mineru.
Je založena na předpokladu, že existuje velké množství výrobků, které si může zákazník zakoupit, ať už během jednoho nákupu, nebo v průběhu více po sobě jdoucích nákupů. Tyto výrobky mohou být zbožím v supermarketu, zahrnujícím širokou škálu od potravin až elektrických spotřebičů, nebo mohou být pojistnými balíčky, které by byli zákazníci ochotni koupit, atd. Zákazníci, naplní svůj koš jen zlomkem toho, co je v regálech nebo v nabídce.
Asociační pravidla mohou být získána z databáze transakcí s cílem určit, které produkty jsou často kupované společně. Například, by mohlo být nalezeno pravidlo, že zákazníci obvykle při nákupu svítilny nakupují též baterky. Podobně, když je transakce zaznamenána s časovým údajem, mohou analytici sledovat posloupnost nákupů.
Sekvenční analýza se zabývá vztahem mezi předchozím a následným nákupem. Například požadavek na prodloužení záruky bude pravděpodobně následovat (v tomto konkrétním pořadí) po nákupu televizoru nebo jiného elektrického přístroje. Sekvenční pravidla však nejsou vždy tak zřejmé a sekvenční analýza vám pomůže extrahovat tyto pravidla bez ohledu na to, jak skryté mohou být ve vašich záznamech nákupních košů. K dispozici je široká škála aplikací pro sekvenční analýzu v mnoha oblastech průmyslu a to včetně nákupních vzorů, vzorů v telefonních hovorech, kolísání na akciovém trhu, sekvence DNA a posloupností web-logů.
Po extrahování asociačních pravidel nebo sekvencí položek, které se vyskytují v transakční databázi, mohou být tato pravidla dále velmi užitečná pro mnohé aplikace. Je zřejmé, že při maloobchodním prodeji a marketingu znalost nákupních vzorů může pomoci se zacílením prodeje speciálních nabídek na „správné“ nebo „připravené“ zákazníky (tj. těch, kteří v souladu s pravidly s největší pravděpodobností koupí některé konkrétní položky vzhledem k pozorování minulých nákupů).
Transakční databáze se vyskytují v mnoha oblastech podnikání, například v bankovnictví, stejně jako v obecném sledování chování zákazníků. Ve skutečnosti se termín „link analysis“ často používá, pokud jsou tyto techniky - pro extrakci sekvenčních nebo ne-sekvenčních asociačních pravidel – použity pro vytvoření komplexní představy o vztazích v datech.
Je snadné vidět, jak transakce nebo úloha analýzy nákupního koše může být aplikována na situace, kdy jednotlivci vykonávají určité akce - otevření účtu, kontaktování jiné konkrétní osoby, a tak dále. Použití technologií zde popsaných na databázích může vést k rychlému extrahování vzorů a vztahů mezi jednotlivci a činnostmi, a tím odhalit vzory a struktury v datových souborech.
Modul STATISTICA SAL je určen k řešení a provádění úkolů spojených s vytvářením pravidel s pomocí intuitivního uživatelsky přívětivého rozhraní, které používá nejmodernější techniky a výpočetně efektivní více-vláknové vysoce škálovatelné algoritmy schopné poskytnout řešení v krátké době. Tento nástroj navíc má jedinečnou schopnost vypořádat se se spojitými stejně jako kategorickými proměnnými. Také umožňuje uživateli spouštět jak sekvenční tak i asociační analýzy na vybraných proměnných v rámci jedné analýzy. Toto řešení je plně integrováno do platformy STATISTICA včetně rozhraní pro zobrazení výsledků, které je speciálně navrženo, aby poskytovalo pro uživatele bohaté množství nástrojů na hlubší analýzu. Ve skutečnosti, všechny nástroje, které jsou k dispozici v STATISTICA Data Miner, mohou být rychle a bez námahy využity pro analýzu a průzkum výsledků získaných prostřednictvím modulu STATISTICA SAL.
V neposlední řadě, STATISTICA SAL nabízí možnosti pro nasazení pravidel na nová data, což Vám umožní rychle použít pravidla získaná z historických dat k předpovědi (nebo doporučení) o událostech (nákup), které se pravděpodobně uskuteční. Tyto modely mohou být vhodně upraveny nebo nasazeny (např. v STATISTICA Enterprise client-server řešení) později během několika kliknutí.